Особливості кризи трирічного віку

 


   Особливості кризи трирічного віку

        Період раннього дитинства є важливим етапом у становленні та розвитку особистості. Цей період завершується кризою трьох років.Дитина росте й розвивається, а отже змінюється її ставлення до предметів, самих батьків і їхніх вимог та правил.

       Третій рік життя називають критичним через системні зміни у психіці дитини, новий етап у формуванні її особистості, а не через зрослу вередливість. Зміни в поведінці дитини є лише зовнішнім проявом глибинних перетворень. Батьки мають розуміти ті зміни, які з ним відбуваються, і приймати їх як обов’язкову умову його зростання.Це спричиняє появу нового ставлення дитини до дорослих і до самої себе, яке полягає у тому, що дитина:

·         порівнює себе з дорослими;

·         прагне наслідувати дорослих у поведінці, діях;

·         намагається реалізувати прагнення «бути дорослим»;

·         демонструє свою самостійність і незалежність;

·         протиставляє власні бажання вимогам дорослого.

      Трирічна дитина переживає становлення маленької особистості. Цей етап болісно переживає не тільки вона сама, але і батьки, які губляться в здогадах, чим допомогти своєму чаду в цій ситуації. І хоча капризи трирічних діток часто виводять батьків з себе, цей період обов’язково повинен бути в житті вашої дитини, адже саме в цей період в дитині виникає прагнення до самостійності і прояву сили волі.

Позитивні наслідки кризи 3 років:

- розвивається мова;

- дитина стає самостійним;

- встановлюються довірчі відносини з членами сім'ї;

- формується воля, гордість за досягнення

Пам’ятка для батьків, діти яких переживають кризу трьох років

Варто:

·         підтримувати атмосферу любові, ласки, безпеки й забезпечувати захист;

·         давати прості та чіткі інструкції, що ними дитина може керуватись;

·         підтримувати і хвалити за досягнення;

·         учити дитину основних правил безпеки;

·         встановлювати розумні межі поведінки і стежити за їх виконанням;

·         радіти розумовій активності та сприяти її проявам у дитини;

·         приділяти дитині час і забезпечувати можливості для розвитку її мислення;

·         пояснювати дитині, що для чого робити, як робити тощо;

·         дозволяти дитині виражати як позитивні, так і негативні емоції;

·         показати дитині різні способи вираження своїх почуттів;

·         залишатися спокійним під час спалахів гніву дитини — не поступатися, але й не зловживати владою;

·         називати почуття, що їх переживає дитина в конкретній ситуації, та озвучувати їй свої переживання;

·         виражати своє невдоволення лише щодо вчинків дитини, а не до неї самої;

·         утримуватися від суперечок про те, хто має рацію, а хто ні;

·         ставитися до дитини, як до «чудової, надзвичайної трирічки».

Не варто:

·         конкурувати за владу з трирічною дитиною;

·         вважати, що хороші батьки — це ті, в яких дитина слухняна;

·         пригнічувати дитячу активність і самостійність, карати за імпульсивність;

·         ставитися до дитини, як до «жахливої трирічки»;

·         відмовлятися встановлювати межі й вимоги до поведінки дитини;

·         очікувати забагато від дитини, наче вона вже і справді доросла;

·         гадати, що дитина гратиме з іншими дітьми раніше, ніж навчиться грати біля них;

·         соромити та ігнорувати дитину.

 

 

Допомогти впоратися з кризою трьох років і направити виховання малюка в потрібне русло допоможуть сюжетні гри. 

1. Гра в магазин. Дитині відведіть роль продавця, а батьки або старші діти – покупці. Коли малюк продає що-небудь, йому важко розлучатися з річчю, віддавати комусь своє. Згодом він зрозуміє, що річ йому повернуть назад, і буде просити пограти з ним в цю гру ще раз. Якщо ваша дитина часто влаштовує істерики в супермаркетах, відправте до нього в магазин ляльку-маму і ляльку-дочку. Нехай донька влаштує скандал, заспокоюйте вередуючу ляльку разом з малюком.

2. Придумайте малюкові «дуже важливу справу» – готування їжі для ляльок, будівництво будинку, створення нової картини. Нехай малюк проявляє свою самостійність в грі, не варто переривати його своїми порадами.

3. Посадіть за стіл улюбленого іграшкового друга малюка. Нехай він постійно веде себе неправильно. Разом виховуйте його. Покладіть його спати. Візьміть з собою на прогулянку. Разом розбирайте поведінку пустуна – що він робить неправильно і чому так робити не треба. Нехай малюк вчиться відрізняти хорошу поведінку від поганої. Беручи на себе роль «вихователя» в грі, малюк і в житті буде вести себе відповідно.

4. Разом з дитиною робіть різні іграшки і вироби своїми руками. Цей творчий процес дозволить стати малюкові більш посидючим.

5. Складайте з дитиною казки. У віці трьох років малюки люблять фантазувати. Нехай в казках будуть виховні моменти. Дізнавайтеся разом один одного.

6. Ігри-драматизації дозволять зняти прояв агресії. На роль негативного героя вибираємо дитину, котра виявляє ознаки агресії. “Вовк дуже злий, він голосно гарчить, хоче налякати козенят (пропонуємо дитині поричати). Сильно стукає в двері, тупотить від невдоволення ногами “. За допомогою цих занять виганяємо агресію. Чим сильніше дитина гарчить, стукає ногами, тим ефективніша ця вправа. Так само ці прийоми сприяють розвитку акторської майстерності. Якщо в групі декілька чоловік проявляють агресію, то залучаємо їх в гру. “Діти, до нас в групу прийшов Бармалей. Він хоче забрати у нас всі іграшки, щоб ми сиділи на стільчиках і плакали. Давайте виженемо його “. Пропонуємо “закидати” Бармалея мішечками з піском, грудочками з вати. Це може бути іграшка або картинка.

7. Коригувати негативні прояви можна через ліплення, тому що це пластичний матеріал, потім можна зліпити іншого героя. “Давайте зліпимо лисицю, яка вигнала зайчика з хатинки. Вона у нас вийшла зла, у неї хитрі очі, на лапках гострі кігті. Давайте змінимо сюжет казки, зліпимо добру лисицю. Нехай вони живуть з зайчиком дружно, разом. А цю лисицю ми виженемо. Зімніть пластилін, міцно будемо на нього натискати, щоб зла лисиця скоріше пішла і з’явилася добра “.

Постарайтеся приділити максимум уваги трирічному малюкові, але не будьте нав’язливі.

Немає коментарів:

Дописати коментар

ДЕНЬ ВИШИВАНКИ

НАША ВИШИВАНОЧКИ💛💙 16 травня відзначають "ДЕНЬ ВИШИВАНКИ". Вихованці👫 ДНЗ 24 приєднуються до відзначення свята. Діти💑 малювали...